Stres

 Šťastný život začíná klidem mysli
– Cicero, římský řečník

Cítíte se pod tlakem, vnitřně nejistí a napjatí? Nevidíte pro stromy les? Je toho na vás příliš?

Hypnóza vám může pomoci.

Náš každodenní život je stále složitější. Udržet si nadhled není často snadné. V profesním i soukromém životě jsme vystaveni stále vyšším nárokům. Očekává se od nás špičková profesionalita a výkon. Navíc máme pocit, že toho musíme vykonat mnohem více za méně času. Pokud se vyskytnou nějaké další problémy nebo neočekávané rány osudu, máme pocit, že nic nefunguje.

Proto je někdy obtížné najít rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem: více dovolené a ohleduplnosti od okolí, méně práce a povinností, to je obvykle mimo naše možnosti. Osoby pociťující napětí se obvykle nedokážou uvolnit ani během dovolené, a to přesto, že mohou tento stav ovlivnit.

Není proto divu, že se čím dál častěji objevují příznaky jako nervový neklid, vysoký krevní tlak nebo srdeční arytmie. Pokud lze vyloučit organickou příčinu, obvykle se jedná o typické stresové symptomy. Abychom se vyhnuli ohrožení nebo dalšímu zhoršení našeho zdraví, je dobré, abychom získali odlišný postoj ke stresujícím životním situacím.

Absolvovat hypnózu v Praze na Smíchově za účelem redukce stresu dává smysl. Stresu je totiž v dnešní době takřka nemožné uniknout. Ať už v práci nebo při mimopracovních aktivitách se vždy mohou vyskytnout náročnější situace. Proto je dobré zvládat stres na podvědomé úrovni.

Hypnóza proti stresu, blokádám a napětí

Hypnoterapie přináší uvolnění a odolnost, která je potřeba ke zvládání stresujících situací. Hypnoterapií lze dokonce nemocem způsobeným stresem předcházet. Pokud je hypnoterapie využita dostatečně včas, je možné ji použít jako prevenci stresu.

Rovněž pomáhá snížit tlak, překonat období turbulence a subjektivní pocit „blokace“. V důsledku toho dochází k rychlejší obnově nezbytné perspektivy a vnitřní rovnováhy.

Co mohu očekávat od snížení stresu s hypnózou?

Během prvních minut hypnotického transu dochází ke snížení akutního stresu. Budete se cítit tak uvolněně, jako by vám z ramen spadla veškerá tíha. Také zjistíte, jak zůstat klidní při stresových situacích v budoucnu. Z transu se vrátíte posíleni a hluboce uvolněni.

Výhody hypnoterapie na snížení stresu jsou:

hluboká relaxace
přímé snížení stresu a napětí
zvýšená odolnost vůči stresu
uvolněné zvládání stresových situací
znovunalezení vnitřní stability

S hypnoterapií můžete často dosáhnout dobrých výsledků při léčbě stresových symptomů. Účinná hypnoterapie s trvalým efektem se ale více než na léčbu individuálních symptomů zaměřuje na příčiny těchto symptomů. Často jsou hluboce ukotveny v podvědomí. Vnitřní programy a vzorce chování jsou důvodem, proč se v některých situacích znovu a znovu cítíme stresovaní. Proto stojí za to zabývat se příčinami, chceme-li si vychutnat příjemnější každodenní život bez stresu.

Co je stres

Stres je definován jako fyzická reakce na výjimečné situace. Mimo jiné se při stresu uvolňuje hormon kortizol, kterému se často přezdívá stresový hormon. Tělo se tedy připravuje na řešení odvěkého problému: boj, nebo útěk. Reakce typu „bojuj, nebo uteč“ se osvědčovaly po tisíciletí. Dnes už tak dobře nefungují. Útěk od šéfa nebo obtížného zákazníka se může zdát lákavý, ale v dlouhodobém horizontu se to nedoporučuje. V každém případě můžeme očekávat reakci.

Stres sám o sobě je správnou reakcí organismu na výjimečnou situaci, ale pokud se stává chronickým, může působit problémy, dlouhodobé působení stresu je na rozdíl od krátkodobého stresu škodlivé. Příliš mnoho stresu způsobuje, že naše vnitřní baterie se už nedokážou nabíjet.

Aby se člověk dostal z režimu přežití, tělo potřebuje období relaxace. Chvíle relaxace částečně stačí na to, aby podvědomí pochopilo, že je čas snížit stres. V digitální éře je trvalá dostupnost jednou z hlavních příčin stresu. Konstantní tlak na dodržování termínů, pokud trvá dlouho, může udržovat stresové hormony vysoko. Když však dochází ke střídání psychosociálního a pracovního stresu, může se stát, že vypnutí už není možné. Rovnováha práce-volno je natolik narušena, že se stres hromadí. To způsobuje problémy se zvládáním zátěže, což přináší za následek stále více stresových symptomů.

Pokud byly první příznaky ignorovány a stres nebyl zpracován, může se k němu přidat další stres. To, že nás stres dělá nemocnými, je známo již dlouho. Následky stresu mohou být chápány buď jako důsledek, nebo jako symptom.

Následky stresu:

Stresem je postiženo čím dál tím více lidí. Proto jsou také na vzestupu onemocnění související se stresem. Stres se může projevovat nejrůznějšími způsoby. Někdy to mohou být symptomy, které se projeví ještě předtím, než si člověk uvědomí, že je ve stresu.

Stresové symptomy a stresová onemocnění:

Vyčerpání a vyhoření

aneb když náš každodenní život provází napětí

Pokud je člověk vyčerpaný, je přirozeně v neustálém stavu nouze. Může se stát, že i ten sebemenší problém se jeví jako obrovský. Je toho na vás příliš. Někteří lidé mají pocit, že fungují jako roboti a nemají žádný zdroj radosti. Přežívají místo toho, aby žili.

Arytmie, srdeční problémy a bušení srdce

Pokud srdce musí neustále tlouct naplno, může se stát, že v určité chvíli už nechce dále pokračovat. K tomu se přidá srdeční arytmie. To vše je nebezpečné z důvodu srdečního infarktu. Srdeční infarkty mohou nastat u osob v trvalém stresu. Kdo přežil infarkt, má často poslední příležitost zpomalit. Zpomalení by mělo být značné.

Špatná nálada

Na psychický stav má stres velký vliv. Hodně stresovaných lidí má špatnou náladu. Člověk má tendenci být snadno podrážděn. Citlivost, která je následkem, může způsobit okamžité otočení o 180°.

Stejně tak každodenní aktivity, které vám dříve připadaly zábavné, už nepřináší potěšení. Většinou je to tak proto, že se myšlenky točí kolem něčeho jiného. Neschopnost oprostit se přináší problémy i v sociálních situacích: s partnerem, s dětmi nebo s kolegy z práce.

Oběhové potíže

Když už tělo nemůže, mohou se objevit oběhové problémy. Ty se objevují ve formě závratě, dušnosti nebo dokonce na člověka přicházejí mdloby.

Problémy s pletí

Pleť je často jedním z prvních ukazatelů. Prvním znakem bývá často brnění v obličeji či v jiných místech těla. Nadměrné pocení je také známým ukazatelem. Tělo pro stav „bojuj, nebo uteč“ snižuje svoji teplotu. Lidé, kteří jsou stresovaní, mají také spíše mdlou barvu pleti. Stres může rovněž způsobit pupínky a vyrážky. Pokud se jedná o dlouhodobý stres, může také způsobit vypadávání vlasů.

Bolesti

Aby vás podvědomí přinutilo zpomalit, může to také zkusit s bolestí. Duševní bolest související se stresem se může projevit různými způsoby. Nejčastější jsou bolesti hlavy a bolesti zad.

Potíže s trávením

Stres nedělá dobře vašemu žaludku. To může způsobovat nevolnost nebo průjem. U některých lidí stres způsobuje také nadýmání. Problémy mohou také přinést bolesti žaludku atp.

Rakovina

Také rakovina má stresovou složku. Je známo, že stres má vliv na růst nádoru.

Změny tělesné hmotnosti

U velkého stresu může dojít ke změnám ve stravovacích návycích. Někteří lidé jedí méně, ale u většiny dochází ke zvýšené konzumaci jídla. Obezita je způsobena ukládaným tukem během těžkých období, která jsou signalizována stresovými hormony.

Problémy se spánkem

Lidé, kteří trpí nadměrným stresem, mají také často narušené spánkové chování. Pokud je tělo ve stavu pohotovosti, může být těžké vypnout a spát dostatečně.

Nadměrné pocení

Pocení, k němuž dochází při stresu, se spouští v okamžiku, kdy se do krve začne uvolňovat stresový hormon – adrenalin.

Proč při snižování stresu využít hypnózu?

Stres při hypnóze ustupuje. Hypnóza pomáhá při psychické a fyzické zátěži především při:

• Snižování napětí

• Vybudování odolnosti

• Prevenci stresu

• Modelování nového způsobu chování

Snižování stresu

Vnitřní klid a mír je důležitou součástí hypnotického transu. Dokonce i prvních pár minut hypnózy může způsobit znatelné snížení akutního stresu u stresovaných jedinců. To je první důležitý krok v léčbě stresu: zklidnění fyzického stavu.

Protože hypnóza může nepřímo zasahovat rovnou do podvědomých procesů, všechny příznaky stresu mohou být zmírněny. Srdeční tep se zpomalí, mentální aktivita se sníží a obecně stres ustupuje. Pokud je klient schopen se uvolnit, pak hypnotický trans může mít obdobný efekt  jako krátkodobá dovolená – která se v tomto případě odehraje během 20 minut. Tělo se může začít zbavovat stresových hormonů. Stejně tak v hlavě dochází ke snížení stresových myšlenek, aby se neustále neopakovaly. Hypnóza umožňuje nalézt prostor pro vydechnutí, který dříve mnoho vystresovaných postrádalo. S hypnoterapií může člověk znovu nalézt svůj vnitřní klid. Pokud byl akutní stres dostatečně snížen, může být zahájena druhá fáze.

Vybudování odolnosti

Aby se hladina stresu nevrátila zpět do normálu, je potřeba vůči stresu vybudovat odolnost. To znamená, že klient by se měl stát vůči stresu odolnějším. S hroší kůží člověk vyhodnotí méně situací jako stresových. Přecitlivělost může být také snížena. Aby k tomu mohlo dojít, musíme do procesu zahrnout všechny zdroje. To je důvod, proč je redukce stresu během prvního kroku tak důležitá. Teprve až když jsme schopni se na situaci podívat z nadhledu, můžeme se lépe napojit na naši schopnost řešit problémy. Aby u klienta nenastal rychlý návrat zpět do stresu, v průběhu hypnózy se klient učí novému způsobu vypořádání se stresem. Takže existují možnosti, jak zvládat stres, na rozdíl od starých návyků. Vytváříme „balzám na nervy“.

Hypnoterapie má proto velký preventivní vliv. Pokud se člověk cítí opět kompetentní zvládat svůj život, dokáže i stres zvládat lépe.

Prevence stresu

Poté, co jsme se dostatečně uvolnili a naučili se vypořádat se stresem na podvědomé úrovni, je třetím krokem prevence stresu. To znamená, že se můžeme naučit vyhýbat příliš stresujícím situacím, aniž bychom se vzdali.

Stres často vzniká v důsledku vnitřních postojů. Například kvůli nadměrnému smyslu pro povinnost nebo zkreslenému obrazu vlastního výkonu. S hypnoterapií je možné tyto nevhodné hodnoty změnit. Nově nalezená sebehodnota a vědomí vlastních hranic také umožňuje získat rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Jestliže můžeme snížit stres ve své hlavě, funguje to jako absolutní zabiják stresu. Vyhýbat stresu se pak můžeme tím, že jednoduše vypneme. Většina lidí se to učí v hypnoterapii proti stresu. Práce není důležitější než vlastní zdraví, a pokud to člověk pochopí na podvědomé úrovni, lze se vyhnout zbytečným stresovým situacím.

Nepřepínejte své síly. Když si stanovíte příliš mnoho úkolů, vytváříte ve svém těle napětí. Naučte se určovat si priority. Bez spokojenosti s životem jako celkem napětí narůstá. Fyzické zhroucení jako následek napětí může způsobit vážné škody (např. žaludeční vředy).

Hypnóza u stresu versus meditace/autogenní trénink

Jak se odlišuje z hlediska zvládání stresu hypnóza od meditace nebo autogenního tréninku? Všechny tři mají za cíl relaxaci. V hypnóze je však relaxace poskytována zvenčí. Když jsme ve stresu, je obtížné dostat se do takového duševního stavu, který je předpokladem účinné meditace. Také opakování autogenního tréninku někdy pro snížení stresu nestačí.

Když absolvujete hypnózu, můžete pohodlně relaxovat, aniž byste se museli do procesu nějak zapojovat. Tím se relaxace stává mnohem jednodušší a zábavnější. S pomocí zkušeného hypnoterapeuta  můžete stav vnitřního klidu a uvolnění najít mnohem rychleji a zábavněji.

Shrnutí hypnózy proti stresu

Hypnoterapie proti stresu pomáhá hned třikrát. Nejenže dochází ke snížení akutního stresu, ale také ke zlepšení prevence stresu. Člověk rovněž získá zdravý postoj k vlastnímu výkonu, který často funguje jako prevence, aby se stres znovu neobjevil.

Pomocí hypnoterapie získáte zpět svou vnitřní stabilitu. Najdete cestu ke své síle, radosti a lepšímu životu. S novými možnostmi uvolnění lze zvládat všechny oblasti života.

Zamluvte si svůj termín hypnózy proti stresu

Zanechte svého stresovaného života a užívejte si budoucnost bez stresu.

Každá změna začíná prvním krokem.

Ráda vám pomůžu i s vaším tématem.